Cursussen

Leren hardlopen op blote voeten is een mooi project, waarbij je je lichaam beter leert kennen en sterker maakt. 
Ik neem je bij de hand op die verkenningstocht.


Als je op blote voeten gaat hardlopen, maak je vanzelf kleinere stappen. De zintuigen in je voetzool geven bij iedere stap informatie door aan je hersenen. Daardoor leer je automatisch om je voet zachtjes neer te zetten dicht onder je zwaartepunt.
Hardlopen op blote voeten is eigenlijk net dansen. De cursus, die ik geef, kun je ook dansles noemen.

Je voelt iedere verandering van ondergrond: van gras naar beton, van warm naar koud, van droog naar nat. Je bent geconcentreerd bezig met het wegdek en met je voeten en er is geen ruimte in je hoofd voor onrust en stress.

Vanaf eind maart geef ik in Delft cursussen “Hardlopen op blote voeten”.
Een cursus duurt 6 weken. In die periode leer je de basistechniek en hoe je als beginner blessures kunt voorkomen. Ik heb er leuke oefeningen en leerzame verhalen bij.
De eerste kennismakingsles van zo’n cursus is gratis.
Voor de rest van de cursus (5 lessen) betaal je 15 euro.

Cursist Miranda schrijft:
Thuis loop ik graag op blote voeten, maar op blote voeten hardlopen was niet in mij op gekomen tot ik Hans voorbij zag rennen zonder schoenen en dacht misschien is het leuk om dat ook eens te proberen.
Ik ben twee keer bij Hans aangeschoven voor de beginners workshop “blote voeten rennen”.
Hans legde uit hoe dat allemaal gaat en laat je verschillende ondergronden voelen. In 2 verschillende jaargetijden maakte ik kennis maken met regen, kou en zon wat erg leuk was. Tegen al deze elementen kan je je voeten trainen.
Op blote voeten lopen vond ik heerlijk en voor mij prima te doen. Aan het eind van de cursus kon ik zo’n 5 km op blote voeten rennen.
Hans is een ervaren loper en weet veel te vertellen over looptechniek.
Deze looptechnieken worden allemaal toegepast in de cursus. Het voordeel van op blote voeten lopen is dat je heel goed voelt hoe je dat doet. Je wordt je bewust van je techniek. Hans laat je ook op het ritme van een metronoom lopen (had ik nog nooit van gehoord). Inmiddels heb ik een muzieklijst in dat ritme en probeer dit ook zelf toe te passen.
Het is niet mijn bedoeling om altijd op blote voeten te gaan rennen. In de warmere maanden vind ik het lekker om het laatste stuk van mijn training mijn schoenen uit te doen. Mijn volgende paar loopschoenen worden schoenen met minder demping zodat ik beter voel wat ik doe. Als ik dat gewend ben, trek ik ze misschien ooit helemaal uit.
En…de belangrijkste tip van Hans: draag een enkelbandje. Een Token, zodat je nergens in stapt (en het staat leuk).

Anne-Marie schrijft:
Hans biedt regelmatig een introductieles  “blote-voeten-lopen” aan. Onder het mom van “welja, waarom niet” en “ try before you have an opinion” een keertje meegedaan. En toen ook maar de cursus van 6 lessen in het najaar er achteraan. “ Ach wat, 6 lessen, dat is overzichtelijk en misschien wel grappig….” dacht ik.
En daar beleefde ik lichtvoetiger lopen, zonder moeten, met een andere focus. Het geeft me plezier de elementen van het weer ( ja ook regen en kou) en de ondergrond te voelen. Het maakt me relaxt en vrolijk.
Tijdens de lessen past Hans op je; hij let goed op hoe je loopt, dat je techniek verbetert en je geen blessures op loopt, een goede rustige opbouw is heel belangrijk.
En dan, was dat het dan? Nee, ik mis het lopen op blote voeten.
Als de kou uit de grond is ga ik de huid van mijn voeten stapsgewijs weer volledig laten wennen aan allerlei soorten ondergronden. Ik kijk uit naar het gras, zand en modder tussen mijn tenen . Lichtvoetig ( kort grondcontact ) heb ik niet echt last van steentjes of takjes: je danst er als het ware overheen. En met plezier “huppel” je de meters weg terwijl je ontspannen geniet van de wereld en natuur om je heen.